Aisha Berrouche

Konec zlaté éry islámského vědění

21. 06. 2009 7:15:00
kde se stala chyba...?

Matematika, astronomie, medicína, fyzika, chemie, botanika, zoologie, ... V tom všem patřili muslimové před několika staletími k světové špičce. Jejich knihy byly překládány do latiny a jiných jazyků. Jejich školy patřily mezi vyhlášené. Jejich učenci byli vyhledáváni. Potom se ale něco stalo. Konec. Kde se stala chyba?

Globální oteplování? Dopad meteoritu? Nebo za to mohou ti zlí nemuslimové? A nebo že by si za to mohli muslimové i sami?

O teplotách té doby informace nemám. Dopad meteoritu by se možná vypátrat dal. Pád Bagdádu roku 1258 pod meči Mongolů je prokázán. Stejně jako spálení obrovského počtu rukopisů té doby. I ztráta Španělska roku 1492 je prokazatelná. Staletí muslimské učenosti přišlo vniveč. Takže je to jasné - vypálení biblioték nevěřícími a muslimové mohli jít "do kopru". Takže přece jen za to mohou ti "nevěřící psi".

Co se ale podívat na muslimskou stranu? Vnitřní rozpory uvnitř samotné ummy. Knihy, kterými se muslimové tolik pyšnili, se staly nepřítelem číslo jedna. Korán si mohl vykládat kdekdo, distribuovat kdekomu. Islámští vědci ztráceli na slávě a moci. Tak zakazovali knihtisk, a nějakých 300 let se jim to prý celkem úspěšně dařilo.

Také povznesení slepého následování (tzv taqlíd) nad idžtihád (volný úsudek). Výklad Koránu se zasekl někde v "pravěku". Názor učenců byl nadřazen nad souhlasný názor celé obce. Pojem veškerého vědění zaškatulkován do složky vědění náboženského.

Úpadek. Uzavřenost. Ztráta dynamiky. Doba temna. Docházel dech na dohánění progresivního okolního světa. Kolonialismus mohl začít. A začal. Tak to chodí. Slabší je pohlcen silnějším. Má cenu vinit ony kolonizátory?

Zákaz vzdělávání, zavření knihoven, škol. Tunelování islámského vědění střádaného po několik století. Krok za krokem.

Temno ale pokračuje. Proč? Co se vzchopit a snažit se alespoň trochu přiblížit oné zlaté éře? No, možná je lepší obviňovat nespravedlivý svět kolem. Ale to nám "asi" moc nepomůže, co? Možná kdyby vlády vytvořily vhodné podmínky pro své vědce, nemuseli by pak odcházet "vědátorovat" do jiných končin.

V některém z příštích článků se podíváme na to, čím islámský svět přispěl do světové vzdělanosti a kultury...

Autor: Aisha Berrouche | karma: 19.96 | přečteno: 2020 ×
Poslední články autora