Jsem muslim a vínko mám tuze rád. No co, vždyť můžu, ne...

 aneb..."Co chtěj ty stráže proč železa mi dávaj, já jenom pil, jak zákon káže. Já ten jejich zákon zle pochopil."

Začnu otázkou. Co se každému vybaví, když uslyší větu: "Jsem muslim." Vzhledem k tématu článku pominu myšlenku na snížený intelekt řečníka i na to, že budete horečně přemýšlet, jak se od teroristy co nejefektivněji a nejrychleji vzdálit. "No jasně, nesmíš chlastat a jíst vepřové." Ale napadne to opravdu každého? Jak je vidno (opět odkážu na pozdější vysvětlení), tak opravdu každého ne. A dokonce ani ne každého muslima.

Jak se vůbec vyvíjela historie pití opojných nápojů v historii islámu?

V předislámské Arábii patřilo pití vína k běžné praxi a Arabové mu poměrně náruživě holdovali. V době vystoupení proroka Muhammada nic nenasvědčovalo tomu, že by používání omamných látek v podobě kvašeného ovoce mělo být zakázáno.

A i verš z Koránu s této doby vychvaluje opojný nápoj, který získáme z plodů datlovníku a hroznů.

A z plodů datlovníku a z hroznů opojný nápoj získáváte i stravu výtečnou a také v tom je znamení pro lid rozumný. 16/67

To vše se odehrávalo v Mekce, před odchodem muslimů do Medíny. Muslimové tedy měli alkohol povolen, ale nemělo to být již na dlouho. Zvyšovala se kriminalita, vzrůstaly třenice mezi různými rody.

A tak byl seslán verš nový, který se ale stále k vínu stavěl víceméně benevolentně, a žádný striktní zákaz z něj vyčíst nelze, protože se stále zmiňuje i o užitku vína.

Dotazují se tě na víno a na hru majsir(hazardní hra). Rci: „V obou z nich je pro lidi hřích těžký i užitek, avšak jejich hřích je větší než užitek.“2/219  

Co teď? Nezbývalo, než seslat verš další, který ukazoval minimálně nepatřičnost k provádění modlitby pod vlivem alkoholu.

Vy, kteří věříte! Nepřibližujte se k modlitbě, jste-li opilí, dokud nebudete vědět, co říkáte.4/43

Dle některých hadísů je modlitba toho, kdo se napil alkoholu neplatná po dobu 40 dnů.

Ale i tento "zákaz" byl zřejmě málo, proto nezbývalo, než seslat verš poslední, víno přísně zakazující.

Vy, kteří věříte! Víno, hra majsir, obětní kameny a vrhání losů šípy jsou věru věci hnusné z díla satanova. Vystříhejte se toho - a možná, že budete blaženi.5/90

Jistý hadís z této doby říká, že po seslání tohoto verše začali lidé hromadně víno vylévat do ulic Medíny..."toho dne bylo v Medíně vylito tolik vína, že jeho barva a zápach se tam udržely ještě příští den"

Arabové pili. Pili dost. Pili, dle předem vzpomínané Kabátovské písničky, jak zákon káže. Pili zkvašené hrozny, datle, med, pšenici. To vše jim bylo zakázáno. Sice postupně, ale bylo.

Slovo alkohol se v Koránu nevyskytuje, je spjato s rozvojem chemie a rozumí se jím každá látka obsahující etylalkohol. Vedou se rozsáhlé debaty o tom, zda alkohol v lécích je povolen, zda použít parfém s alkoholem. Jiným se nelíbí ani kvašený chléb ...ale co se týče pití a užívání čehokoli opojného, je dáno (alespoň dle mých strohých znalostí) zcela jasně, že je to zakázané.

Každá opojná látka je chamr, každy chamr je zakázaný. Tak napsal Muslim ve své sbírce hadísů.

Málem bych zapomněla napsat ty okolnosti k napsání článku...zde

Ale abych nebyla až tak moc kritická. S poslední větou (pozor, nikoli celým odstavce) souhlasím. Ještě se zmíním o,v článku psaném, zákazu pěstování hroznů. Pokud pěstuju hrozny k tomu, aby je normálně snědla, tak není nejmenší problém, pokud je pěstuju pro souseda, o kterém vím, že z něj udělá vínko, tak to problém je.

Prosím, prosím, nepište mi diskuzí, že tamhle nějaký muslim chlastá. Není to moje věc. Ať si své hříchy "manažuje" každý sám.

Autor: Lenka Najmanová | neděle 13.3.2011 17:38 | karma článku: 17,47 | přečteno: 3006x