Aisha Berrouche

Stárnutí dle Koránu

11. 07. 2009 9:45:00
něco málo tom, jaké (islámské) povinnosti mají děti vůči rodičům. Jak by to mělo být. A o tom, že ne vždy to tak je...

Starý muž seděl na zápraží se svým synem. Na plot si sedla vrána. A otec se zeptal: "Co je to?" ... "To je vrána, otče. "O několik minut později se otec zeptal znovu: "Co je to?"... "Vrána". Za chvíli následovala stejná otázka: "Co je to?" ... "Tati, už jsem ti říkal, že je to vrána!" ... "A co je to? ... Syn odpověděl již se zjevnou nechutí: "Vrána! Je to vrána!!!" Když se po chvíli stařík zeptal znovu, syn se rozčílil: "Pořád opakuješ stejnou otázku a já ti pořád odpovídám, že je to vrána. Nejsi schopný tomu porozumět?" Tatínek odešel do domu a vrátil se s diářem... "Čti synu!" ... Dnes jsem seděl se svým malým synkem na zápraží. V tu chvíli přiletěla vrána a můj malý synek se mě dvacetpětkrát zeptal, co je to. A já mu trpělivě dvacetpětkrát odpovídal...

"Pán tvůj rozhodl, abyste nikoho kromě Něho neuctívali a abyste rodičům dobré prokazovali. A jestliže jeden či oba z nich u tebe zestárnou, neříkej jim „Fuj!“ a neodbývej je stroze, nýbrž mluv s nimi slovem laskavým!"

"Skloň k nim oběma z milosrdenství křídla pokory a řekni: „Pane můj, smiluj se nad nimi oběma, tak jako oni mě vychovali, když jsem byl malý!“

Tak muslime, blížíme se ke konci tvé životní poutě. Asi budeš mít bohaté životní zkušenosti. Možná se v této době i více obracíš k různým formám uctívání, abys svůj život zakončil co nejlépe. Nebo zkoušíš napravit některé chyby z minula. Tak či onak - ve stáří se z mnohých, i těch nepraktikujících muslimů, stávají muslimové praktikující. Jestli je to ze strachu nebo z opravdové víry, to nechť si rozhodne Nejvyšší.

Pokud jsi vychoval své děti v islámu a ony se i islámem řídí, nemusíš se bát samoty a odstrčení. Samotný Korán na několika místech zmiňuje úctu k rodičům a péči o ně. Pozadu nezůstávají ani výroky Muhammada. Nerespektování dává příslib ohně pekelného, hněvu Allahova, opovržení od okolí...

"Dokonce" i k nemuslimským rodičům je Korán shovívavý a nařizuje laskavost (ó, jak krutá to slova...)

Netvrdím, že každý muslim se ochotně a oddaně stará o své stárnoucí a nemohoucí rodiče. Tvrdím ale, že každý dobrý (a nejenom muslim) by se o ně postarat měl.

Možná je to tím, že muslimské rodiny jsou mnohdy nuceny žít pohromadě z nedostatku peněz. Možná jsou jen děti nuceny pod "pohrůžkou" sociálního vyloučení a opovržení péči o rodiče převzít. Nevím. Ale přece jen počet a využitelnost pečovatelských domů pro seniory je v islámských zemích na "trochu" jiné početní úrovni...

Autor: Aisha Berrouche | karma: 17.59 | přečteno: 1768 ×
Poslední články autora